Start arrow Pedagog szkolny arrow Dla nauczycieli arrow Konfliktogenne interakcje rodzice-młodzież na tle procesu socjalizacji"
Konfliktogenne interakcje rodzice-młodzież na tle procesu socjalizacji" PDF Drukuj Email
Wpisa³: Admin   
30.09.2007.

Autor: Andrzej Ganczarczyk "Psychologia i Rzeczywistość" nr4/2003"

Relacje miÄ™dzy rodzicami i ich dziećmi znajdujÄ…cymi siÄ™ w okresie adolescencji odznaczajÄ… siÄ™ wysokim stopniem zÅ‚ożonoÅ›ci. KsztaÅ‚tujÄ… siÄ™ w dÅ‚ugim ciÄ…gu interakcji zwiÄ…zanych z przebiegiem wychowania, stanowiÄ…cych wÅ‚aÅ›ciwie jednÄ… wielkÄ… interakcjÄ™. Można to porównać do utworu muzycznego, którego wyrazisty temat ( lub jego motywy ) ulega różnym przemianom i modyfikacjom zwanym wariacjami.

Okres adolescencji, trwajÄ…cy od 10 do 20 roku życia dziecka, jest czasem wielkich zmian – biologicznych, psychologicznych, spoÅ‚ecznych – dokonujÄ…cych siÄ™ w mÅ‚odym czÅ‚owieku nie w izolacji, lecz w procesie wzajemnych interakcji miÄ™dzy nim a jego Å›rodowiskiem. Owe wzajemne relacje stajÄ… siÄ™ drogÄ… do socjalizacji jednostki i uformowania siÄ™ jej osobowoÅ›ci. Najważniejszymi elementami Å›rodowiska czÅ‚owieka w okresie adolescencji sÄ… rodzice i grupa koleżeÅ„ska ( rówieÅ›nicza, szkolna ). Aktywnie wpÅ‚ywajÄ… oni na socjalizacjÄ™ mÅ‚odej osoby, która tworzy wyobrażenia samej siebie i otaczajÄ…cej rzeczywistoÅ›ci w rezultacie uzyskanego przez interakcjÄ™ doÅ›wiadczenia.

Każda jednostka w procesie socjalizacji porusza siÄ™ swÄ… wÅ‚asnÄ… niepowtarzalnÄ… drogÄ…. Jej interakcje z innymi lud¼mi dynamizowane sÄ… przez różne czynniki np.: cechy partnerów interakcji, peÅ‚nione przez nich role, podobieÅ„stwa lub różnice postaw, wartoÅ›ci, norm i wreszcie wÅ‚asne oczekiwania co do rodzaju, wyniku i przebiegu interakcji. Ponadto dodatkowÄ… komplikacjÄ… jest fakt, iż jednostki pozostajÄ…ce w interakcji z innymi osobami, tak jak one wywodzÄ… siÄ™ z różnych grup spoÅ‚ecznych, które oddziaÅ‚ujÄ… na proces socjalizacji.

Pomocne okazuje siÄ™ tu zaproponowane przez A. Incklesa uporzÄ…dkowanie struktur grupowych. Wprowadza on podziaÅ‚ na struktury ekologiczne ( warunki geograficzne, demograficzne, urbanizacyjne ), ekonomiczne ( spoÅ‚eczne formy produkcji i dystrybucji dóbr ), polityczne ( ukÅ‚ad siÅ‚ i wÅ‚adza w grupie ) i system wartoÅ›ci ( religia, ideologia ). W takich to warunkach dokonuje siÄ™ proces interakcji miÄ™dzy różnymi partnerami z różnych Å›rodowisk.

Wielu badaczy tego zagadnienia uważa, że: „ Jeżeli istnieje zbieżność postaw partnerów interakcji, to z dużym prawdopodobieÅ„stwem można twierdzić, że ich wzajemne postawy bÄ™dÄ… wobec siebie pozytywne i odwrotnie.” Otóż relacje rodzice – mÅ‚odzież nie zawsze sÄ… przykÅ‚adem zgodnoÅ›ci miÄ™dzy partnerami interakcji.

Rodzice w swych dziaÅ‚aniach wychowawczych skÅ‚aniajÄ… siÄ™ na ogóÅ‚ bardziej lub mniej Å›wiadomie ku systemowi opartemu na autonomii lub konformizmie. Autonomia rozumiana jest jako samokierowanie, samostanowienie. Cechuje jÄ… nastawienie na kreatywność, elastyczność i odpowiedzialność. System wychowawczy oparty na konformizmie ceni zewnÄ™trzne autorytety, ksztaÅ‚tuje postawy zgody z obowiÄ…zujÄ…cymi normami, wzorami, wartoÅ›ciami i poglÄ…dami.

W procesie wychowania rodzice wchodzÄ… w dÅ‚ugotrwaÅ‚Ä… interakcjÄ™ z dziećmi stosujÄ…c wzmocnienia pozytywne i negatywne w celu uzyskania okreÅ›lonych skutków wychowawczych. Udowodniono, iż silne kary skutkujÄ… w sposób bezpoÅ›redni i krótkotrwaÅ‚y, a silne nagrody powodujÄ… zmiany jakoÅ›ciowe i bardziej trwaÅ‚e. Dotyczy to także okresu adolescencji.

Rodzice lepiej wyksztaÅ‚ceni, o wyższej pozycji spoÅ‚eczno – ekonomicznej, mieszkajÄ…cy w dużych miastach bardziej ceniÄ… sobie wartoÅ›ci zwiÄ…zane z autonomiÄ…. KonsekwencjÄ… tego jest stosowanie przez nich w interakcji z dziećmi systemu silnych wzmocnieÅ„ pozytywnych i sÅ‚abych wzmocnieÅ„ negatywnych. NagradzajÄ… samokierowanie i indywidualizm dziaÅ‚ania, natomiast nisko ceniÄ… wspóÅ‚pracÄ™ w grupie. Szczególnie dotyczy to tzw. rodzin nuklearnych z oÅ›rodków wielkomiejskich, bÄ™dÄ…cych przeciwieÅ„stwem rodzin wielopokoleniowych. Interakcje rodziców z dziećmi nastÄ™pujÄ… tu czÄ™sto skupiajÄ…c siÄ™ na dzieciach, lecz jednoczeÅ›nie oddzielajÄ…c je od spoÅ‚eczeÅ„stwa. Konflikt może pojawić siÄ™ na skutek zderzenia dwóch sprzecznoÅ›ci – nadmiernej kontroli rodziców i uÅ›wiadamianej sobie przez dziecko potrzeby przebywania w grupie rówieÅ›niczej. Nadmierne egzekwowanie przez rodziców ich oczekiwaÅ„ na sukces ze strony dorastajÄ…cego dziecka może doprowadzić je do poczucia niemożnoÅ›ci odnalezienia wÅ‚asnej tożsamoÅ›ci.

Rodzice preferujÄ…cy konformizm jako koncepcjÄ™ wychowawczÄ… wywodzÄ… siÄ™ zazwyczaj ze Å›rodowisk gorzej wyksztaÅ‚conych, niżej uposażonych, wiejskich lub maÅ‚omiasteczkowych. W interakcjach z dziećmi kÅ‚adÄ… przeważnie nacisk na posÅ‚uszeÅ„stwo wobec obowiÄ…zujÄ…cych norm i wartoÅ›ci, uczÄ… szacunku dla autorytetów i tradycji. W ich mniemaniu daje to ich dzieciom gwarancjÄ™ bezpieczeÅ„stwa egzystencjalnego. Konflikt pojawia siÄ™ wtedy, gdy mÅ‚ody czÅ‚owiek nie zgadza siÄ™ z obranÄ… przez rodziców liniÄ… wychowawczÄ…. Odczuwa chęć odnalezienia wÅ‚asnego obrazu Å›wiata i w zwiÄ…zku z tym musi odrzucić poglÄ…dy rodziców jako nietrafne i zbudować wÅ‚asny system przekonaÅ„, norm i wartoÅ›ci.

W sytuacji, gdy w danej, najczęściej biednej grupie spoÅ‚ecznej zauważalna jest dominujÄ…ca rola ojca – Å‚atwo o autorytaryzm jego poglÄ…dów wychowawczych. Rodzice – konformiÅ›ci z tego Å›rodowiska częściej decydujÄ… siÄ™ na silne kary i sÅ‚abe nagrody. Stwarza to niekorzystnÄ… sytuacjÄ™ wychowawczÄ…, w której narasta opozycja dziecka wobec roli podporzÄ…dkowania przypisanej mu w rodzinie. NastÄ™pstwem może być przejÄ™cie gotowych wzorów postÄ™powania i wartoÅ›ciowania wypracowanych przez np. grupÄ™ rówieÅ›niczÄ… i uzyskanie w ten sposób tzw. tożsamoÅ›ci syntetycznej. PrzyjÄ™cie do grupy daje poczucie wÅ‚asnej ważnoÅ›ci i wartoÅ›ci oraz satysfakcjÄ™ wynikajÄ…cÄ… z akceptacji przez czÅ‚onków grupy.

Z konformizmem Å‚Ä…czy siÄ™ wymaganie od dziewczÄ…t sumiennego wypeÅ‚niania obowiÄ…zków szkolnych, posÅ‚uszeÅ„stwa oraz poprawnoÅ›ci zachowania zwyczajowo przypisywanego przez Å›rodowiska tradycjonalno – konserwatywne pÅ‚ci żeÅ„skiej. ObowiÄ…zujÄ…ce stereotypy, które chÅ‚opcom zezwalajÄ… na autonomiÄ™, a dziewczÄ™ta zmuszajÄ… do postaw konformistycznych, prowadzÄ… czasem do trudnoÅ›ci w zaakceptowaniu przez dojrzewajÄ…ce dziewczÄ™ta swej wÅ‚asnej pÅ‚ci. Rodzice o konserwatywnych poglÄ…dach sÄ… zaniepokojeni obserwujÄ…c bunt córek ubierajÄ…cych siÄ™ i zachowujÄ…cych jak chÅ‚opcy (kompleks Diany) Ograniczenia stosowane wobec córek mogÄ… także doprowadzać do ich psychicznego infantylizmu, wynikajÄ…cego z żalu za dzieciÅ„stwem, w którym nie stawiano dziewczÄ™tom tradycyjnych wymagaÅ„ zwiÄ…zanych z ich pÅ‚ciÄ….

Niebezpieczna jest polaryzacja rodzicielskich koncepcji wychowawczych oczekujÄ…cych od maÅ‚ych dzieci zachowaÅ„ autonomicznych, a od starszych konformistycznych. MÅ‚odzi ludzie w okresie adolescencji zostajÄ… wprowadzeni w stan niepewnoÅ›ci poprzez tÄ™ kraÅ„cowÄ… zmianÄ™ wymagaÅ„. Może to nasilić kryzys tożsamoÅ›ci, uwidaczniajÄ…cy siÄ™ szczególnie okoÅ‚o 16 roku życia. Przy braku spójnoÅ›ci przeszÅ‚oÅ›ci, tera¼niejszoÅ›ci i przewidywanej przyszÅ‚oÅ›ci oraz przy towarzyszÄ…cym odczuwaniu niedostatku zrównoważenia elementów życia rodzinnego i spoÅ‚ecznego, nieuchronne jest zaburzenie rozwoju osobowoÅ›ci.

Wiara i religia nie mogÄ… być w tym wypadku antidotum, gdyż skostnienie rytuaÅ‚u religijnego i nakazowy styl zmuszania do praktyk religijnych przez rodziców budzÄ… opór mÅ‚odych ludzi, a co gorsza popychajÄ… czasem w kierunku sekt religijnych. Zagubiona mÅ‚odzież stara siÄ™ odnale¼ć w nich odpowied¼ na temat natury Boga i sensu wiary. Po okresie budowania wÅ‚asnych, idealistycznych wyobrażeÅ„ kultu religijnego, sprzeciwiajÄ…cych siÄ™ obowiÄ…zujÄ…cej tradycji, nastÄ™puje Å›wiadoma i trwaÅ‚a akceptacja lub negacja wyznania religijnego, wÅ‚aÅ›ciwego domowi rodzinnemu mÅ‚odego czÅ‚owieka.

Rozważania zawarte w niniejszej pracy biorÄ… za podstawÄ™ te funkcje interakcji, które odpowiadajÄ… za ksztaÅ‚towanie Å›wiatopoglÄ…du, wiedzy o zjawiskach zachodzÄ…cych w Å›wiecie oraz za ocenÄ™ tych zjawisk. Nie zostaÅ‚y omówione „ techniczne” warunki zaistnienia tych interakcji np. problematyka zwiÄ…zana z komunikacjÄ… poza sÅ‚ownÄ… (spojrzenia, ruchy, gesty) oraz z ingracjacjÄ… (wkradanie siÄ™ w cudze Å‚aski, przypodobywanie siÄ™).

Przedstawione zagadnienia nie uwzglÄ™dniaÅ‚y takich zjawisk spoÅ‚ecznych jak rodziny niepeÅ‚ne, niedostosowane spoÅ‚ecznie, z dziećmi o różnym rodzaju niepeÅ‚nosprawnoÅ›ci. Zasygnalizowane w pracy problemy majÄ… charakter uniwersalny i mogÄ… pojawić siÄ™ w rodzinach każdego typu. Nie można jednak przypisywać im schematycznoÅ›ci, gdyż przy pewnych utrzymujÄ…cych siÄ™ prawidÅ‚owoÅ›ciach zaistnienia okreÅ›lonego problemu wychowawczego o koÅ„cowym wyniku każdej interakcji decyduje w dużej mierze osobowoÅ›ciowe zróżnicowanie jej uczestników. Trzeba w tym miejscu zauważyć, że konformizm rodziców w zetkniÄ™ciu z potrzebÄ… okreÅ›lenia wÅ‚asnej tożsamoÅ›ci przez mÅ‚ode pokolenie rodzi wiele sytuacji konfliktowych, znacznie wiÄ™cej niż w warunkach autonomicznego systemu wychowania. Rozwój poznawczy i osobowoÅ›ciowy jest wiÄ™c jak „ tema con variazioni”, z caÅ‚ym bogactwem komplikacji natury emocjonalnej, racjonalnej i spoÅ‚ecznej.

BIBLIOGRAFIA

  • Harwas – NapieraÅ‚a B, TrempaÅ‚Ä… W. (red): Psychologia rozwojowa. Warszawa 1993. t. 2
  • Mika S.: Psychologia spoÅ‚eczna. Warszawa 1984.
  • WspóÅ‚czesne problemy socjalizacji. Red. Mandal E., StefaÅ„ska- Klar R.
  • Katowice 1995.
Zmieniony ( 30.09.2007. )
 
« poprzedni artyku³   nastêpny artyku³ »