Agresja nie wprost PDF Drukuj Email
Wpisa³: Admin   
28.09.2007.
Spis tre¶ci
Agresja nie wprost
Strona 2

Mowa ciała z ładunkiem agresji

Najbardziej ekspresyjna jest twarz. To, co wyraża nasza twarz nazywamy mimikÄ…. Oczy (spojrzenie, wzrok) stanowiÄ… z kolei najważniejszy obszar wizualnej uwagi. Podczas rozmowy nasza uwaga koncentruje siÄ™ przez ponad 40 procent czasu na oczach rozmówcy. Do innych elementów mowy ciaÅ‚a należą gesty, a wiÄ™c: ruchy rÄ…k, pozycja ciaÅ‚a, czyli ruchy caÅ‚ego ciaÅ‚a, sposób siedzenia, nasza postawa, a także ukÅ‚ad przestrzenny, a wiÄ™c odlegÅ‚ość, jaka dzieli nas od rozmówcy, i dotyk.

Zobaczmy wiÄ™c, co w komunikacji niewerbalnej może być noÅ›nikiem agresji. Na pewno mimika, np.: brak wyrazu mimicznego – twarz-maska, lekceważące wygiÄ™cie ust, gniewne zmarszczenie brwi, wydymanie policzków, marszczenie czoÅ‚a, brak uÅ›miechu. Agresywne może być również spojrzenie, np. zimne spojrzenie, unikanie kontaktu wzrokowego lub przeciwnie: Å›widrujÄ…ce spojrzenie, wznoszenie oczu ku niebu. Wzruszanie ramionami, lekceważące machniÄ™cie rÄ™kÄ…, "stop” dÅ‚oniÄ… – ucinanie kontaktu, wymachiwanie palcem przed nosem (grożenie palcem), ostentacyjne spoglÄ…danie na zegarek, tupanie nogÄ…, to gesty odbierane jako agresywne. Warto przyjrzeć siÄ™ również swojej pozycji ciaÅ‚a podczas rozmowy. Jeżeli odchylamy siÄ™ od rozmówcy, odwracamy do niego bokiem, napieramy na rozmówcÄ™, zmuszajÄ…c go do cofania siÄ™, to nasza pozycja nie jest przyjazna. Dotyk również może być noÅ›nikiem agresji: wpijanie palców w ramiÄ™ rozmówcy, dotykanie wskazujÄ…cym palcem w pierÅ› (kÅ‚ucie w pierÅ› rozmówcy), niecierpliwe poklepywanie. OdlegÅ‚ość, jaka dzieli nas od rozmówcy – pochylanie siÄ™ nad siedzÄ…cym, napieranie caÅ‚ym ciaÅ‚em, przekraczanie granic, zagarnianie terytorium – to jest agresywny ukÅ‚ad przestrzenny

Podwójna komunikacja

W praktyce najczęściej mamy do czynienia z caÅ‚Ä… kombinacjÄ… różnych przekazów werbalnych i niewerbalnych. SygnaÅ‚y niewerbalne sprzyjajÄ… lepszemu i peÅ‚niejszemu zrozumieniu przekazu. PozwalajÄ… dookreÅ›lić treść przekazywanÄ… sÅ‚owami. Jasność komunikacji zależy od zgodnoÅ›ci pomiÄ™dzy przekazem sÅ‚ownym i bezsÅ‚ownym. Zgodność komunikatów powoduje wzmocnienie przekazu. CzÄ™sto bywa jednak tak, że pomiÄ™dzy poszczególnymi elementami przekazu nie ma spójnoÅ›ci – mówimy wtedy o podwójnej albo faÅ‚szywej komunikacji. Co innego wyrażajÄ… sÅ‚owa, a co innego np. spojrzenie i mimika.

Trzeba jednak wiedzieć, że w przypadku braku spójnoÅ›ci pomiÄ™dzy przekazem sÅ‚ownym a pozasÅ‚ownym odbiorca bardziej uwierzy mowie ciaÅ‚a niż sÅ‚owom. Kiedy sÅ‚owa przeczÄ… sygnaÅ‚om wizualnym, zdajemy siÄ™ na te drugie, traktujÄ…c je jako bardziej wiarygodne (jesteÅ›my raczej wzrokowcami niż sÅ‚uchowcami).

Szkoła agresji

WedÅ‚ug Alberta Bandury, kanadyjskiego psychologa i twórcy teorii spoÅ‚ecznego uczenia siÄ™, agresja jest przeważnie zachowaniem wyuczonym. Powstaje poprzez obserwacjÄ™ agresywnych form zachowaÅ„, naÅ›ladowanie, bezpoÅ›rednie doÅ›wiadczanie i powtarzanie. Eksperymenty Bandury wykazaÅ‚y, że samo oglÄ…danie innej osoby zachowujÄ…cej siÄ™ agresywnie może wzmóc agresywne zachowania u maÅ‚ych dzieci (eksperyment z lalkÄ… Babo). Jeżeli traktujemy agresjÄ™ w kategoriach uczenia, to możemy wyróżnić trzy szkoÅ‚y agresji: dom rodzinny, szkoÅ‚Ä™ i media.


Jak nauka agresji wyglÄ…da w szkole? Przyjrzyjmy siÄ™ autentycznemu przykÅ‚adowi: Nauczyciel mówi do ucznia przy klasie - Ty to jesteÅ› taka popierdóÅ‚ka. Klasa Å›mieje siÄ™ i naÅ›laduje nauczyciela, który zamodelowaÅ‚ okreÅ›lony sposób zachowania. UczeÅ„ staje siÄ™ kozÅ‚em ofiarnym lub sam zaczyna odpowiadać agresjÄ…, której nauczyÅ‚ siÄ™ od nauczyciela.

Agresywne starcia w szkole (zarówno miÄ™dzy uczniami, jak i w relacji nauczyciel – uczeÅ„) można podzielić na cztery grupy. Po pierwsze jest to agresja fizyczna, czyli bezpoÅ›rednie starcie dwóch osób, bójka. Na szczęście wystÄ™puje stosunkowo rzadko. Po drugie – agresja werbalna, czyli wyzwiska, przekleÅ„stwa, komentarze o treÅ›ci agresywnej. Stanowi ona ponad 50 proc. wszystkich przypadków agresji. Trzeci rodzaj agresji to agresja poÅ›rednia (cicha), czyli brak reakcji w sytuacji zagrażajÄ…cej lub brak wzmocnienia wtedy, gdy powinno być. Cicha agresja jest równie bolesna jak każda inna, ponieważ nie można siÄ™ wÅ‚Ä…czyć, wspóÅ‚dziaÅ‚ać ani bronić. PrzykÅ‚ad: PiotruÅ› - Mamo, pani Kasia to mnie chyba nie lubi, nigdy mnie nie pochwaliÅ‚a... Czwarty rodzaj agresji, to agresja relacji. Polega na wykluczeniu kogoÅ› z grupy, przedstawieniu siebie w lepszym Å›wietle, narzucaniu swojej woli, budowaniu swojego poczucia wartoÅ›ci kosztem innych. PrzykÅ‚adem może być wypowied¼ nauczyciela do ucznia - Nie udzieliÅ‚em ci gÅ‚osu! Dwie ostatnie kategorie to szczególne przykÅ‚ady agresji nie wprost.

Skazani na agresjÄ™?

Przypatrzmy siÄ™ teraz takiej autentycznej sytuacji: ChÅ‚opiec, uczeÅ„ klasy czwartej, do terapeuty - Mam przerÄ…bane z paniÄ… od polskiego. Terapeuta - Co takiego siÄ™ staÅ‚o? ChÅ‚opiec - TrzasnÄ…Å‚em drzwiami w toalecie, a pani (dla ucznia jest to nowy nauczyciel, bo to przecież klasa czwarta), widziaÅ‚a to i powiedziaÅ‚a: "No, spotkamy siÄ™ na polskim!”.

Chłopiec z rozpoznaniem ADHD w trakcie sesji terapeutycznej wykazywał bardzo nasilony poziom niepokoju oraz lęku przed nauczycielką. A przecież ze strony pani od polskiego była to przypadkowo rzucona uwaga i zdarzenie nie miało dalszych reperkusji.

Widocznie pani nie zdawaÅ‚a sobie sprawy, że dzieci ze specyficznymi problemami edukacyjnymi sÄ… przewrażliwione i szczególnie wyczulone na zachowania dorosÅ‚ego. KażdÄ… wypowied¼ dorosÅ‚ego, a szczególnie niejednoznacznÄ… (potkniÄ™cie), odbierajÄ… zawsze personalnie do siebie.

Jak już wspomniaÅ‚yÅ›my, podÅ‚ożem agresji jest dÅ‚ugotrwaÅ‚y stres, frustracja i towarzyszÄ…ce temu silne i trudne emocje. Przez to – czÄ™sto nieÅ›wiadomie – stajemy siÄ™ agresorami, raniÄ…c innych. W pracy nauczycieli frustrujÄ…cych, stresogennych sytuacji jest bardzo dużo. Czy wobec tego nauczyciele sÄ… skazani na stosowanie agresji nie wprost w relacji z dziećmi? Oto kilka wskazówek, które mogÄ… pomóc w radzeniu sobie z emocjami prowadzÄ…cymi do agresji (również tej nie wprost):

  • szybka, realistyczna ocena sytuacji,

  • naturalny opis, czyli nazwanie konkretnego zachowania w miejsce pejoratywnej oceny,

  • asertywność,

  • autorefleksja,

  • "zaczarowane czynnoÅ›ci” na opanowanie gniewu i zÅ‚oÅ›ci,

  • używanie jÄ™zyka "ja”,

  • unikanie sÅ‚ów: „nie”, "ty zawsze", "ty nigdy"," ty jak zwykle",

  • wyrażanie oczekiwaÅ„ (pozytywny wzorzec), a nie zakazów,

  • uczestnictwo w grupach wsparcia (zapobieganie wypaleniu zawodowemu).

Zastosowanie któregoÅ› z tych sposobów, a szczególnie autorefleksji, na pewno poprawi relacjÄ™ dorosÅ‚ego z dzieckiem.

I na zakoÅ„czenie: warto, aby każdy dorosÅ‚y, w tym i nauczyciele, przypomniaÅ‚ sobie sÅ‚owa Janusza Korczaka: „Zdaj sobie sprawÄ™ z tego, do czego sam jesteÅ› zdolny, zanim dzieciom poczniesz wykreÅ›lać zakres ich praw i obowiÄ…zków. Ze wszystkich sam jesteÅ› dzieckiem, które musisz poznać, wychować i wyksztaÅ‚cić przede wszystkim.”

Dr Aleksandra Lorenc-Steinmec jest psychologiem klinicznym, terapeutkÄ… Krakowskiego OÅ›rodka Terapii, wspóÅ‚zaÅ‚ożycielkÄ… Centrum CBT Kraków. Zajmuje siÄ™ terapiÄ… indywidualnÄ… dzieci i ich rodziców, prowadzi grupy konsultacyjno-szkoleniowe dla psychologów, pedagogów i nauczycieli.

Mgr Alicja Zaremba jest psychologiem, terapeutkÄ… Krakowskiego OÅ›rodka Terapii, wspóÅ‚zaÅ‚ożycielkÄ… Centrum CBT Kraków. Zajmuje siÄ™ terapiÄ… indywidualnÄ… dzieci i rodziców, prowadzi grupy konsultacyjno-szkoleniowe dla psychologów, pedagogów i nauczycieli oraz grupowÄ… psychoedukacjÄ™ dla rodziców.

Warto przeczytać:

  1. J. Ranschburg, Lęk, gniew, agresja, WSiP, Warszawa 1980.

  2. A. Bandura, R.H. Walters, Agresja w okresie dorastania, PWN, Warszawa 1968.

  3. G. Hang-Schnabel, Agresja w przedszkolu, Wydawnictwo „Jedność”, Kielce 2001.




Zmieniony ( 28.09.2007. )
 
« poprzedni artyku³   nastêpny artyku³ »