Agresja nie wprost PDF Drukuj Email
Wpisa³: Admin   
28.09.2007.
Spis tre¶ci
Agresja nie wprost
Strona 2
DoroÅ›li czÄ™sto krzywdzÄ… dzieci niezamierzenie, nie zdajÄ…c sobie z tego nawet sprawy, a nieraz – paradoksalnie – uważajÄ…c, że robiÄ… to dla ich dobra.


Aleksandra Lorenc-Steinmec; Alicja Zaremba

 

 


Gdyby byÅ‚o inaczej, należaÅ‚oby zakÅ‚adać zÅ‚Ä… wolÄ™ rodziców, nauczycieli, opiekunów... Krzywdzenie dzieci niejako „przy okazji” można nazwać agresjÄ… „nie wprost”.

Najczęściej agresjÄ™ utożsamia siÄ™ z różnymi aktami przemocy, które wywoÅ‚ujÄ… stanowczÄ… reakcjÄ™ spoÅ‚ecznÄ…. Ale już zachowania agresywne o maÅ‚ym nasileniu czÄ™sto sÄ… traktowane obojÄ™tnie. Tymczasem, jak wskazuje doÅ›wiadczenie codzienne i praktyka terapeutyczna, to wÅ‚aÅ›nie maÅ‚a agresja jest znacznie czÄ™stsza. JednÄ… z jej form, kto wie czy nie równie kaleczÄ…cÄ… i niebezpiecznÄ…, jest agresja nie wprost. Niestety, jest ona częściÄ… codziennych relacji dorosÅ‚y – dziecko i nierzadko staje siÄ™ bezpoÅ›redniÄ… przyczynÄ… wybuchów syna, córki, ucznia… DoroÅ›li zastygajÄ… w zdziwieniu po takiej, wedÅ‚ug nich nieadekwatnej, reakcji dziecka - Co mu siÄ™ staÅ‚o, przecież nic nie zrobiÅ‚em, nic nie powiedziaÅ‚em, a on tak zareagowaÅ‚?. No wÅ‚aÅ›nie – "nic takiego"! Tyle tylko, że dziecko któryÅ› raz z rzÄ™du usÅ‚yszaÅ‚o od tego samego dorosÅ‚ego raniÄ…cy komunikat, np. cytowanÄ… w tytule autentycznÄ… wypowied¼ nauczyciela:
- Nawet JaÅ› (kozioÅ‚ ofiarny w klasie) zrobiÅ‚by to lepiej - w tym jednym, krótkim zdaniu dwóch uczniów dostaÅ‚o swojÄ… dawkÄ™ agresji nie wprost.

Krzywdzenie "przy okazji”

Agresja bywa różnie definiowana. Nam najbliższa jest definicja A.H. Busa, dla którego każde dziaÅ‚anie (intencjonalne lub nie) wyrzÄ…dzajÄ…ce fizycznÄ… bÄ…d¼ psychicznÄ… krzywdÄ™ innej żywej istocie jest agresjÄ…. Bus wyÅ‚Ä…cza z definicji agresji kryterium umyÅ›lnoÅ›ci.

Wydaje siÄ™, że doroÅ›li czÄ™sto krzywdzÄ… dzieci niezamierzenie, nie zdajÄ…c sobie z tego nawet sprawy, a nieraz – paradoksalnie – uważajÄ…c, że robiÄ… to dla ich dobra. Gdyby byÅ‚o inaczej, należaÅ‚oby zakÅ‚adać zÅ‚Ä… wolÄ™ rodziców, nauczycieli, opiekunów.

Krzywdzenie dzieci niejako "przy okazji” jest tym, co rozumiemy pod pojÄ™ciem agresji nie wprost.

Agresja zazwyczaj jest reakcjÄ… na frustracjÄ™. Czym jest frustracja? Jest to stan emocjonalny, który pojawia siÄ™, gdy nie mamy możliwoÅ›ci zaspokojenia swoich potrzeb lub zrealizowania celu, gdy jesteÅ›my w sytuacji zagrożenia lub spiÄ™trzenia siÄ™ trudnoÅ›ci. DÅ‚ugo utrzymujÄ…cy siÄ™ stan frustracji wywoÅ‚uje silne emocje: rozdrażnienie, niezadowolenie, napiÄ™cie, gniew, a czasami nawet zagrożenie, strach i lÄ™k. Praktyka terapeutyczna wskazuje, że można tu jeszcze dodać: zniecierpliwienie, zÅ‚ość, bezradność, zawiść/zazdrość, rozczarowanie, poczucie winy.

Jeżeli dorosły nie potrafi sobie radzić ze swoją frustracją, nie analizuje swoich emocji przeżywanych w relacji z dzieckiem, zwłaszcza gdy są one silne, to w jego zachowaniach pojawiają się reakcje agresywne. Jakie to mogą być reakcje i jakie treści są wtedy przekazywane?

SÅ‚owa, które raniÄ…

W każdej relacji z drugim czÅ‚owiekiem odbieramy i nadajemy różne komunikaty. Proces ten zachodzi nieustannie i musimy pamiÄ™tać, że komunikujemy siÄ™ nie tylko werbalnie (za pomocÄ… sÅ‚ów), ale i niewerbalnie (poprzez sygnaÅ‚y pÅ‚ynÄ…ce z naszego ciaÅ‚a). Czy wiecie, jak wyglÄ…da odbieranie komunikatów nadawanych przez innych?

Tylko 7 proc. informacji czerpiemy ze sÅ‚ów (z treÅ›ci), 38 proc. z gÅ‚osu (ważna jest barwa, siÅ‚a, intonacja) i aż 55 proc. z ekspresji ciaÅ‚a.

Trzeba też pamiÄ™tać, że to od nas, dorosÅ‚ych, w dużym stopniu zależą relacje z dzieckiem. Na poczÄ…tek zajmijmy siÄ™ przekazem werbalnym. Wszyscy sÅ‚yszeliÅ›my w swoim życiu wiele wypowiedzi niosÄ…cych treÅ›ci agresywne. Warto je odpamiÄ™tać. Bo jeÅ›li dla nas byÅ‚y raniÄ…ce i tak je zapamiÄ™taliÅ›my, to na pewno podobnie sÄ… przeżywane przez dzieci, z którymi wÅ‚aÅ›nie siÄ™ kontaktujemy. Bardzo czÄ™sto dorosÅ‚y, gdy jest w silnym stresie, używa w stosunku do dzieci sÅ‚ów i zwrotów, które raniÄ…. I nie musi nawet podnosić gÅ‚osu. Należą do nich:

  • inwektywy: gÅ‚upi, leÅ„, oferma, osioÅ‚;

  • porównania: nawet JaÅ› zrobiÅ‚by to lepiej; tylko idioci tak postÄ™pujÄ…; grzeczne dziewczynki tak nie robiÄ…,

  • gro¼by: spotkamy siÄ™ na jÄ™zyku polskim; porozmawiamy, jak wróci ojciec; zobaczysz, ja ci pokażę;

  • oskarżenia: jestem pewna, że to ty ukradÅ‚eÅ›; no, jak zwykle JaÅ› Kowalski; bo ty zawsze... ; bo ty nigdy... ;

  • pouczenia i kazania: ja w twoim wieku... ; z takimi ocenami to nigdzie siÄ™ nie dostaniesz;

  • szyderstwa (kpiny): co ty robisz w tej klasie (szkole), w ogóle co ty robisz w liceum?; ale siÄ™ dzisiaj ubraÅ‚eÅ› – chyba wszyscy ciÄ™ bÄ™dÄ… podziwiać;

  • rozkazy: Mów ciszej! Stój spokojnie! Nie pchaj siÄ™! Milcz teraz! Zamknij siÄ™!

  • żarty: nie musisz zamykać okien, w tej klasie nie ma orÅ‚ów; masz czoÅ‚o nieskażone myÅ›lÄ…; masz oczy tÄ™skniÄ…ce za rozumem; widzÄ™, jak siÄ™ goniÄ… twoje dwie szare komórki i nie mogÄ… siÄ™ spotkać; typowa blondynka.

Każdy z nas mógÅ‚by uzupeÅ‚nić tÄ™ listÄ™ o wiele innych przykÅ‚adów, których sam doÅ›wiadczyÅ‚ lub o których sÅ‚yszaÅ‚. A przecież sÅ‚owa to tylko jeden kanaÅ‚ komunikacyjny (i to nie najważniejszy); pamiÄ™tajmy, że najwiÄ™cej informacji czerpiemy z mowy ciaÅ‚a.



Zmieniony ( 28.09.2007. )
 
« poprzedni artyku³   nastêpny artyku³ »