Start arrow Wiadomości arrow Naukowcy z siedleckiego gimnazjum na Nocy Naukowców w Poznaniu
Naukowcy z siedleckiego gimnazjum na Nocy Naukowców w Poznaniu PDF Drukuj Email
Wpisa³: Admin   
09.10.2016.

30 września br. grupa gimnazjalistów z klas II i III pod opieką pań: Joanny Lemańskiej i Urszuli Rau pojechała do Poznania na Noc Naukowców. Wyjechaliśmy o godzinie 15:00, a na miejscu (dokładnie w Kampusie Morasko) byliśmy ok. godz. 17:30. Każdy z nas, młodych naukowców, próbował dostać się na jakieś ciekawe wykłady albo warsztaty.

Na Wydziale Chemii niektórym udaÅ‚o siÄ™ skorzystać z nastÄ™pujÄ…cych wykÅ‚adów i warsztatów: „Kolorowe stwory”, „Owocowe DNA”, „Cztery twarze dwutlenku wÄ™gla”, “Osobliwe ciecze, czyli eksperymenty z cieczÄ… superlepkÄ… oraz nienewtonowskÄ…” i „Zawartość cukru nie tylko w cukrze”. Na warsztatach “Kolorowe stwory” można byÅ‚o wykonać różnokolorowe żele, które dopasowujÄ… siÄ™ do dÅ‚oni. Nie tylko wyglÄ…daÅ‚o to bardzo ciekawie, ale i fajne bawiÅ‚o siÄ™ takim żelem.

 

Warsztat “Owocowe DNA” polegaÅ‚ na wykonaniu DNA z kiwi lub banana. Wszyscy jednak wybrali banan. Zadanie wykonywaliÅ›my w parach. Najpierw rozdrobniliÅ›my banan i podusiliÅ›my go na tzw. papkÄ™, a do zlewki wsypaliÅ›my 3g chlorku sodu (sól kuchenna), dodaliÅ›my 20 ml pÅ‚ynu do mycia naczyÅ„. MusieliÅ›my to delikatnie wymieszać, żeby siÄ™ nie spieniÅ‚o. Do tej zlewki dodaliÅ›my owocowÄ… papkÄ™ i po raz kolejny wymieszaliÅ›my. Potem tÄ™ miksturÄ™ na 15 minut wÅ‚ożyliÅ›my do specjalnej suszarki nastawionej na temperaturÄ™ 60 stopni. Po wystygniÄ™ciu przesÄ…czyliÅ›my jÄ… przez podwójnÄ… gazÄ™. 20 ml z tej mieszaniny musieliÅ›my przelać do cylindra, do którego później powoli dodawaliÅ›my alkoholu etylowego. W cylindrze utworzyÅ‚y siÄ™ dwie warstwy: warstwa alkoholu i mieszaniny. To wÅ‚aÅ›nie tam ukazywaÅ‚o siÄ™ owocowe DNA. Pani, która nas obserwowaÅ‚a, zachwyciÅ‚a siÄ™ pracÄ… mojÄ… i Dominika Tomaszewskiego. Podobno zrobiliÅ›my to lepiej niż studenci :). PowstaÅ‚e DNA zostaÅ‚o wyciÄ…gniÄ™te z cylindra i mogliÅ›my je oglÄ…dać przez mikroskop. WyglÄ…daÅ‚o ono jak kropelki wody.

Na wykÅ‚adzie “Cztery twarze dwutlenku wÄ™gla” mogliÅ›my zobaczyć dwutlenek wÄ™gla w postaci staÅ‚ej, ciekÅ‚ej, gazowej i w stanie nadkrytycznym. Dwutlenek wÄ™gla (staÅ‚y) byÅ‚ w postaci lodu, który dostaliÅ›my do rÄ…k, ale trzeba byÅ‚o co chwilÄ™ go przekÅ‚adać z rÄ™ki do rÄ™ki, ponieważ mógÅ‚ oparzyć. ByÅ‚ on również wkÅ‚adany do wody, gdzie zmieniaÅ‚ siÄ™ w stan ciekÅ‚y i gazowy (unosiÅ‚ siÄ™ gaz). Jeżeli chodzi o stan nadkrytyczny to jest to temperatura, powyżej której zanika różnica gÄ™stoÅ›ci miÄ™dzy stanem gazowym a ciekÅ‚ym danej substancji.

ZajÄ™cia “Osobliwe ciecze, czyli eksperymenty z cieczÄ… superlepkÄ… oraz nienewtonowskÄ…” rozpoczęły siÄ™ od wytÅ‚umaczenia co to sÄ… polimery (sÄ… to ciecze zÅ‚ożone z dÅ‚ugich Å‚aÅ„cuchów), później można byÅ‚o samodzielnie wykonać polimery. Kolejnym poruszanym zagadnieniem byÅ‚a ciecz nienewtonowska.

ZajÄ™cia “Zawartość cukru nie tylko w cukrze” polegaÅ‚y na wykrywaniu cukru oraz jego zawartoÅ›ci w produktach spożywczych. Do probówek nalewano napój i dodawano do tego specjalny wskaźnik Benedicta. Natomiast do zlewki wypeÅ‚nionej wodÄ… wÅ‚ożono statyw na probówki. TakÄ… zlewkÄ™ umieszczono na pÅ‚ycie grzejnej. Gdy woda zaczęła wrzeć, do statywu wÅ‚ożono probówki i trzeba byÅ‚o obserwować zmiany, które miaÅ‚y być zapisane na karcie doÅ›wiadczenia. Na przykÅ‚ad oranżada przed dodaniem wskaźnika i ogrzaniem miaÅ‚a kolor różowy, lecz na koÅ„cu doÅ›wiadczenia byÅ‚a prawie przezroczysta.

Na Wydziale Biologii kilka osób poszÅ‚o na zajÄ™cia zatytuÅ‚owane „Demon przetrwania- biologiczny survival”. Uczestnicy chodzili dookoÅ‚a uczelni z GPS-em i szukali punktów, w których byÅ‚y schowane pudeÅ‚ka z pytaniami biologicznymi. WedÅ‚ug odpowiedzi na te pytania musieli szukać kolejnego punktu, aż doszli do mety.

Na korytarzu Wydziału Chemii mogliśmy zobaczyć i spróbować lodów mrożonych ciekłym azotem.

O godz. 20 zobaczyliÅ›my pokaz „GÅ‚oÅ›no wszÄ™dzie, jasno wszÄ™dzie, co siÄ™ dzieje, co to bÄ™dzie”. ByÅ‚ to pokaz doÅ›wiadczeÅ„ pirotechnicznych, które rozÅ›wietlaÅ‚y plac przed WydziaÅ‚em Chemii. Po nim wsiedliÅ›my do autobusu i pojechaliÅ›my do McDonalda.

W domach byliśmy przed godziną 24. Wszyscy wrócili zadowoleni, szczęśliwi. Warsztaty i wykłady bardzo nam się podobały. Uczniowie klas II powiedzieli, że chętnie pojadą w przyszłym roku. Niestety my, trzecioklasiści, nie pojedziemy z nimi, może zrobimy to sami lub w innym składzie.

Jesteśmy wdzięczni p. Joannie i p. Urszuli, że mogliśmy wziąć udział w Nocy Naukowców i dowiedzieć się tylu ciekawych rzeczy. Zachęcam wszystkich uczniów do podobnych wyjazdów.

Klaudia Dolata, kl. III b gimnazjum

 
« poprzedni artyku³   nastêpny artyku³ »