Start arrow Pedagog szkolny arrow Dla nauczycieli arrow Arkusz rozpoznawania ofiar przemocy w szkole
Arkusz rozpoznawania ofiar przemocy w szkole PDF Drukuj Email
Wpisa³: Admin   
26.09.2007.

 Arkusz rozpoznawania ofiar przemocy w szkole

Dzieci, które sÄ… narażone na szykanowanie ze strony kolegów, charakteryzujÄ… siÄ™ jednÄ… lub kilkoma z wymienionych niżej cech. Niejednoznaczność ta wynika stÄ…d, że czasami jedna cecha sugeruje nam, że mamy do czynienia z ofiarÄ… przemocy lub przeÅ›ladowaÅ„; czasami takich cech może być wiÄ™cej. Trzeba przyjąć, że im wiÄ™cej tych cech uda nam siÄ™ stwierdzić, tym wiÄ™ksze sÄ… szanse, że dziecko jest ofiarÄ… przeÅ›ladowania kolegów.
Oznaki podstawowe (względnie ważniejsze):
Dzieci narażone na przeÅ›ladowania kolegów sÄ…:
  1. Przezywane (nadawane sÄ… im nieprzyjemne "ksywki"), wyszydzane, zakrzykiwane, zastraszane.
  2. Koledzy wyÅ›miewajÄ… siÄ™ z nich w sposób nieprzyjazny, szyderczy.
  3. Są zaczepiane, popychane, szturchane (i nie potrafią się przed tym obronić).
  4. SÄ… wciÄ…gane w kÅ‚ótnie i bójki, w których sÄ… stronÄ… sÅ‚abszÄ…; nie broniÄ… siÄ™, nie próbujÄ… uciekać (czasem pÅ‚aczÄ…).
  5. Koledzy zabierają im pieniądze, książki i inne rzeczy. Ich własność jest niszczona (np. rozrzucana po podłodze, kopana itp.).
  6. MajÄ… siniaki, zadrapania oraz podarte ubrania i tych faktów nie sÄ… w stanie wyjaÅ›nić w żaden przekonujÄ…cy sposób.
Drugorzędne oznaki prześladowania:
Dzieci przeÅ›ladowane przez kolegów:
  1. Często w trakcie przerw są samotne, nie dopuszcza się ich do grupy.
  2. Nie mają w klasie żadnego dobrego przyjaciela.
  3. Nie są wybierane (lub wybierane jako ostatnie) do drużyn zespołowych, zabaw grupowych, itp.
  4. W trakcie przerw starają się przebywać w pobliżu nauczyciela lub innych dorosłych.
  5. Mają problemy z zabieraniem głosu na lekcjach; odpowiadając sprawiają wrażenie niespokojnych, niepewnych.
  6. Wyglądają na smutne, niezadowolone z siebie, nieszczęśliwe; są skłonne do płaczu.
  7. MajÄ… coraz gorsze oceny w szkole.
Cechy ofiar prowokujÄ…cych
Ofiary przemocy sÄ… zazwyczaj bierne, wycofujÄ…ce siÄ™, zalÄ™knione. W klasie bywajÄ… dzieci, które swym wyglÄ…dem i zachowaniem prowokujÄ… innych do agresji i dokuczania im. Można je zatem okreÅ›lić jako aktywnie prowokujÄ…ce. CharakteryzujÄ… je zazwyczaj nastÄ™pujÄ…ce cechy:
  1. MajÄ… porywczy temperament, broniÄ… siÄ™, gdy ktoÅ› je zaatakuje, chcÄ… siÄ™ bić i próbujÄ… oddać, ale najczęściej nieskutecznie.
  2. BywajÄ… nadmiernie aktywne, nie potrafiÄ… siÄ™ skupić, wprowadzajÄ… zamieszanie i niepokój.
  3. CzÄ™sto sÄ… niezdarne i niedojrzaÅ‚e, miewajÄ… przyzwyczajenia, które innych irytujÄ….
  4. Nie są lubiane przez dorosłych, w tym także przez nauczycieli.
  5. MogÄ… same próbować dokuczać innym uczniom.

 
« poprzedni artyku³