Start arrow Pedagog szkolny arrow Dla rodziców arrow Wpływ zaburzeń rozwojowych na powodzenia szkolne.
Wpływ zaburzeń rozwojowych na powodzenia szkolne. PDF Drukuj Email
Wpisa³: Admin   
26.09.2007.
Spis tre¶ci
Wpływ zaburzeń rozwojowych na powodzenia szkolne.
Strona 2
Strona 3

5. Dysfunkcje myślenia jako przyczyna niepowodzeń w nauce.

Dla procesu przyswajania wiadomoÅ›ci, umiejÄ™tnoÅ›ci i nawyków zasadnicze znaczenie ma myÅ›lenie uczniów. Za pomocÄ… myÅ›lenia dzieci poznajÄ… zwiÄ…zki i zależnoÅ›ci zachodzÄ…ce miedzy przedmiotami, czego nie można poznać na podstawie zmysÅ‚owej percepcji rzeczywistoÅ›ci. MyÅ›lenie bowiem to proces uogólnionego i poÅ›redniego poznawania rzeczywistoÅ›ci. W rozwoju myÅ›lenia wyróżnić można co najmniej dwa poziomy, a to:

  • MyÅ›lenie konkretne - obrazowo-ruchowe, praktyczne;
  • MyÅ›lenie abstrakcyjne, które dokonuje siÄ™ z pomocÄ… jÄ™zyka.

JÄ™zykowe myÅ›lenie jest myÅ›leniem abstrakcyjnym. Może siÄ™ ono w peÅ‚ni uksztaÅ‚tować dopiero w oparciu o opanowanÄ… przez dziecko mowÄ™. Droga rozwoju i doskonalenia siÄ™ myÅ›lenia prowadzi od poziomu konkretnego, obrazowo-ruchowego do abstrakcyjnego. Wraz z rozwojem mowy dzieci zaczynajÄ… myÅ›leć nie tylko w sposób konkretno-obrazowy, ale także za pomocÄ… sÅ‚ów, tj. jÄ™zyka, co zapoczÄ…tkowuje myÅ›lenie abstrakcyjno-logiczne. Dzieci popeÅ‚niajÄ… w tym myÅ›leniu wiele bÅ‚Ä™dów, ponieważ uczÄ… siÄ™ dopiero dokonywania potrzebnych w tym myÅ›leniu operacji. Do najważniejszych z nich należą: porównywanie, analiza i synteza, abstrahowanie i uogólnianie.

Pod wpÅ‚ywem nauki szkolnej dokonujÄ… siÄ™ przeobrażenia w sposobach posÅ‚ugiwania siÄ™ analizÄ… i syntezÄ…. Od ich poziomu zależy efektywność myÅ›lenia. Wiele dzieci ma trudnoÅ›ci z dokonywaniem analizy i syntezy. Ujawnia siÄ™ to w procesie czytania i pisania oraz w matematyce, szczególnie w rozwiÄ…zywaniu zadaÅ„ z treÅ›ciÄ…. Z trudem przychodzi dzieciom analiza i synteza gÅ‚osek w procesie czytania i pisania. PopeÅ‚niajÄ… one bÅ‚Ä™dy w czynnoÅ›ciach analizowania i syntetyzowania. O sÅ‚abym wyksztaÅ‚ceniu procesów analizy i syntezy w poczÄ…tkowym okresie nauki Å›wiadczÄ… trudnoÅ›ci przy wyróżnianiu przez dzieci elementów do siebie zbliżonych, np. podobnych znaków graficznych, zbliżonych d¼wiÄ™kowo gÅ‚osek.

6. Zaburzenia lateralizacji.

Niektórzy badacze twierdzÄ…, że zwiÄ…zek miedzy lateralizacjÄ… a postÄ™pami w nauce jest duży. Samuel Orton przyjÄ…Å‚ poglÄ…d, że gÅ‚ównym brakiem wystÄ™pujÄ…cym u jednostki z trudnoÅ›ciami w uczeniu siÄ™ jest niezdolność do uksztaÅ‚towania siÄ™ dominacji jednorodnej - jednej lub drugiej póÅ‚kuli mózgowej. [7] U wiÄ™kszoÅ›ci ludzi zaznacza siÄ™ przewaga prawej strony ciaÅ‚a nad lewÄ…. Istnieje wielu ludzi lewostronnych oraz z lateralizacjÄ… zaburzonÄ…. Halina Spionek podaje, że trudnoÅ›ci w nauce mogÄ… wystÄ…pić:

  • u dzieci z lateralizacjÄ… osÅ‚abionÄ… (oburÄ™cznych wzglÄ™dnie obustronnych);
  • u dzieci lweoocznych (z lateralizacjÄ… lewostronnÄ… lub skrzyżowanÄ…);
  • u dzieci leworÄ™cznych.

Zaburzona lateralizacja powoduje różnego rodzaju trudnoÅ›ci w nauce. Lateralizacja osÅ‚abiona wiąże siÄ™ na ogóÅ‚ z opó¼nieniem rozwoju ruchowego oraz z zaburzeniami orientacji przestrzennej. BÅ‚Ä™dy w czytaniu i pisaniu, jakie popeÅ‚niajÄ… uczniowie z zaburzonÄ… lateralizacjÄ… to:

  • odwracanie liter o podobnych ksztaÅ‚tach (bd, pb, un, wm);
  • zmienianie kolejnoÅ›ci liter;
  • opuszczanie lub dodawania litery;
  • bÅ‚Ä™dne odtwarzanie spóÅ‚gÅ‚oski lub samogÅ‚oski.

W technice pisania uczniowie ponadto stosujÄ… nierówne nachylenie pisma, za duże lub za maÅ‚e odstÄ™py miÄ™dzy literami, przeciÄ…gajÄ… litery poza linijki.

7. Zaburzenia mowy a trudności w uczeniu się.

Badania naukowe wykazaÅ‚y, że zaburzenia rozwoju mowy wystÄ™pujÄ… zdecydowanie częściej w grupie uczniów doznajÄ…cych trudnoÅ›ci i niepowodzeÅ„ w nauce niż w ogólnej populacji szkolnej. Szczególnie ujawniajÄ… siÄ™ one w nauce jÄ™zyka polskiego, a także w zakresie innych przedmiotów, które wymagajÄ… wypowiedzi ustnych. Dziecko z wadliwÄ… artykulacjÄ… niechÄ™tnie wypowiada siÄ™ w szkole. Powszechnie wiadomo, że dzieci z wadami artykulacji popeÅ‚niajÄ… nie tylko bÅ‚Ä™dy w czytaniu, lecz również w piÅ›mie. Najczęściej dziecko "tak pisze jak mówi".

H. Spionek na podstawie przeprowadzonych badaÅ„ stwierdza, że o trudnoÅ›ciach szkolnych dzieci ujawniajÄ…cych zaburzenia mowy decydujÄ… przede wszystkim deficyty funkcji, które leżą u podstaw tych zaburzeÅ„. Z badaÅ„ tych wynika, że zaburzenia mowy u dzieci sÄ… najczęściej spowodowane ogólnym obniżeniem tempa rozwoju psychoruchowego, wybiórczymi deficytami w zakresie funkcji sÅ‚uchowych i kinetyczno-ruchowych, zakÅ‚óceniami procesu lateralizacji. Rzadko sÄ… one jednym, czy też zasadniczym powodem niepowodzenia ucznia w nauce.

MiÄ™dzy trudnoÅ›ciami uczniów w nauce a zaburzeniami ich mowy można dopatrzeć siÄ™ zależnoÅ›ci dwukierunkowej. Z jednej strony bowiem zaburzenia mowy utrudniajÄ… sytuacjÄ™ szkolnÄ… dziecka, z drugiej natomiast - nie przezwyciężone w porÄ™ trudnoÅ›ci w nauce stajÄ… siÄ™ przyczynÄ… napięć emocjonalnych i mogÄ… prowadzić do wtórnych zaburzeÅ„ mowy. Z tego też wzglÄ™du niezbÄ™dne jest wczesne wykrywanie zaburzeÅ„ mowy i ich usuwanie.

8. Wpływ zaburzeń emocjonalnych na powstawanie niepowodzeń szkolnych.

Badania H. Spionek wykazaÅ‚y, że u uczniów czÄ™sto wystÄ™pujÄ… zaburzenia dynamiki procesów nerwowych. W ogólnej populacji szkolnej stwierdzono je aż w kilkunastu procentach. SÄ… to najczęściej zakÅ‚ócenia równowagi procesów nerwowych, zaburzenia siÅ‚y i ruchliwoÅ›ci. WÅ›ród dzieci z zaburzonÄ… równowagÄ… procesów nerwowych wyodrÄ™bnia siÄ™ dzieci nadpobudliwe i zahamowane [8]. Dzieci nadpobudliwe w sferze ruchowej uważane sÄ… przez nauczycieli za niezdyscyplinowane. Ich nieposÅ‚uszeÅ„stwo nie wynika z negatywnej postawy emocjonalnej wobec nauczycieli i szkoÅ‚y, lecz z niemożnoÅ›ci zapanowania nad wÅ‚asnym pobudzeniem ruchowym. Dzieci nadpobudliwe w sferze poznawczej z trudem koncentrujÄ… uwagÄ™, na lekcjach rozpraszajÄ… siÄ™, pochopnie formuÅ‚ujÄ… wnioski. U dzieci nadpobudliwych emocjonalnie zaobserwować można silne reakcje uczuciowe na bod¼ce stosunkowo sÅ‚abe. Dzieci takie sÄ… drażliwe, nadwrażliwe, czÄ™sto popadajÄ… w konflikty z nauczycielami i kolegami. Krytykowanie i karcenie ich powoduje wzrost napiÄ™cia. Nadpobudliwość utrudnia naukÄ™ dziecku. Może stać siÄ™ ¼ródÅ‚em trudnoÅ›ci wychowawczych i niepowodzeÅ„ w nauce.

Istnieje niewielka grupa dzieci, u których zaburzenie dynamiki procesów nerwowych przybiera postać nadmiernego zahamowania. Jak wykazaÅ‚y badania, zaburzenia tego typu mogÄ… być wyrazem ogólnej sÅ‚aboÅ›ci procesu pobudzenia lub rezultatem znacznego hamowania. Dzieci zahamowane sÄ… mniej ruchliwe. WystÄ™puje u nich zwolniony przebieg procesów poznawczych. Ich reakcje uczuciowe sÄ… osÅ‚abione, reagujÄ… jedynie na bardzo silne bod¼ce. Zahamowanie to odbija siÄ™ ujemnie na postÄ™pach w nauce i ogólnym przystosowaniu spoÅ‚ecznym.

Zaburzenia uczuciowe wpÅ‚ywajÄ… niekorzystnie na naukÄ™. Zachodzi także zależność odwrotna. Dzieci, które majÄ… trudnoÅ›ci w nauce i rzadko osiÄ…gajÄ… sukcesy, ulegajÄ… różnym zaburzeniom emocjonalnym.

9. Opó¼nienie rozwoju ruchowego a trudnoÅ›ci w nauce.

Istotnym czynnikiem wpÅ‚ywajÄ…cym niekorzystnie na możliwoÅ›ci realizowania wymagaÅ„ szkolnych jest obok deficytów rozwojowych analizatora wzrokowego i sÅ‚uchowego, obniżenie sprawnoÅ›ci manualnej. Może ono wystÄ™pować na tle ogólnego opó¼nienia ruchowego lub mieć charakter izolowany. Dziecko z zaburzonÄ… sprawnoÅ›ciÄ… manualnÄ… z powodu zbyt maÅ‚ej precyzji ruchów dÅ‚oni, palców powoli wykonuje poszczególne czynnoÅ›ci. Obniżenie tej sprawnoÅ›ci jest skutkiem zaburzeÅ„ analizatora kinetyczno - ruchowego oraz zaburzeÅ„ koordynacji wzrokowo-ruchowej.

Dzieci o obniżonej sprawności piszą wolno, wyciągają kreskę poza linię, nie łączą liter. Pismo ich jest niekształtne. Pisząc wolno nie zdążą często zapisać, co zadane: otrzymują wtedy ocenę niedostateczną za nie odrobioną pracę domową. Nie nadążają z pisaniem dyktanda w klasie. Dzieci z zaburzeniami rozwoju ruchowego nie potrafią dobrze rysować, majsterkować, wycinać. Istnieje ścisły związek między rozwojem ruchowym a procesami poznawczymi dziecka oraz jego rozwojem emocjonalno - uczuciowym.

[1] J. Konopnicki: "Powodzenia i niepowodzenia szkolne", PZWS, Warszawa 1966 r.
[2] Cz. Kupisiewicz: "Niepowodzenia dydaktyczne" Warszawa 1963 r.
[3] M. Tyszkowa: "Czynniki determinujÄ…ce pracÄ™ szkolnÄ… dziecka", PWN, Warszawa 1964 r.
[4] Teresa Kukołowicz: "Szkoła-Nauczyciel-Uczeń" WNS KUL, Stalowa Wola 1996 r.
[5] H. Spionek: "Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne, PWN Warszawa 1973 r.



Zmieniony ( 26.09.2007. )
 
nastêpny artyku³ »