Start arrow Pedagog szkolny arrow Dla rodziców arrow Wpływ zaburzeń rozwojowych na powodzenia szkolne.
Wpływ zaburzeń rozwojowych na powodzenia szkolne. PDF Drukuj Email
Wpisa³: Admin   
26.09.2007.
Spis tre¶ci
Wpływ zaburzeń rozwojowych na powodzenia szkolne.
Strona 2
Strona 3

2. Przyczyny niepowodzeń szkolnych tkwiące w uczniu.

IstotnÄ… rolÄ™ w wypeÅ‚nianiu obowiÄ…zku szkolnego speÅ‚nia stan zdrowia, rozumiany jako bark choroby, bycie wypoczÄ™tym, niegÅ‚odnym. Tymczasem wiele dzieci, szczególnie teraz, jest niedożywionych, wychodzi bez Å›niadania do szkoÅ‚y, przychodzi Å›piÄ…cych z powodu pó¼nego chodzenia spać - efektu syndromu telewizyjnego. [4]

Innym elementem zwiÄ…zanym ze zdrowiem jest stan zmysÅ‚ów u uczniów. PójÅ›cie do szkoÅ‚y czÄ™sto Å‚Ä…czy siÄ™ z odkryciem wady wzroku, a także ubytków sÅ‚uchu, co np. powoduje bÅ‚Ä™dy ortograficzne. JeÅ›li chodzi o kondycjÄ™ psychicznÄ… to jest to problem możliwoÅ›ci intelektualnych, uzdolnieÅ„, ale także temperamentu i cech charakteru. W pierwszym przypadku mamy do czynienia z bardzo dużym zróżnicowaniem możliwoÅ›ci umysÅ‚owych wÅ›ród uczniów. Od wybitnie zdolnych do niezdolnych lub posiadajÄ…cych wybiórcze możliwoÅ›ci. JednoczeÅ›nie należy pamiÄ™tać, że rozwój intelektualny przebiega w różnym tempie i czasami trzeba czekać na postÄ™py w nim. Nie można jednoczeÅ›nie zapominać, że nikt nie jest pozbawiony możliwoÅ›ci rozwojowych, nawet dziecko o obniżonej sprawnoÅ›ci intelektualnej.

Temperament okreÅ›la reakcjÄ™, jej siÅ‚Ä™, na różne bod¼ce, a także ruchliwość procesów intelektualnych i emocjonalnych. Dlatego uczeÅ„ może wolno lub zbyt szybko reagować.

W pierwszej sytuacji trzeba mu zapewnić odpowiedniÄ… ilość czasu na odpowied¼, w drugiej, należy np. powstrzymać od zbyt szybkiego oddawania klasówki. BÄ™dÄ… uczniowie reagujÄ…cy niepokojem, kiedy ich pytamy, bÄ™dÄ… wolni w wykonywaniu poleceÅ„ zadaniowych. WażnÄ… rolÄ™ odgrywajÄ… także cechy charakteru, np. wytrwaÅ‚ość, nie cofanie siÄ™ przed trudnoÅ›ciami. Problemem dla ucznia może być znalezienie siÄ™ w klasie, wejÅ›cie w niÄ…. Podobnie jak w przypadku zdrowia tak i w sferze psychicznej pomijam zaburzenia specjalne.

Do przedstawionego zróżnicowania dzieci i mÅ‚odzieży w szkole należy dodać, że sposób ich zachowania i reagowania zależy także od fazy rozwojowej, a także od etapu życia szkolnego. RozpoczÄ™cie nauki szkolnej, pomimo radosnego na nie oczekiwania, jest na ogóÅ‚ trudnym przeżyciem. Wprawdzie wystÄ™pujÄ… starania, aby odbyÅ‚o siÄ™ ono Å‚agodnie, z zachowaniem zabawowych zainteresowaÅ„ dziecka, to jednak wymaga siÄ™ od niego skupienia, ograniczenia spontanicznoÅ›ci, podporzÄ…dkowania zadaniom, normom, wspólnej pracy. W punkcie startu różny bywa poziom dojrzaÅ‚oÅ›ci umysÅ‚owej, emocjonalnej, spoÅ‚ecznej i fizycznej dziecka. Doskonale o tym wiedzÄ… nauczyciele nauczania poczÄ…tkowego. Ich decyzje o dalszej edukacji sÄ… brzemienne w skutki. Równie trudnym etapem dla ucznia jest przejÅ›cie ze szkoÅ‚y podstawowej do ponadpodstawowej. Wynika to z kilku powodów. SzkoÅ‚a ponadpodstawowa stawia na ogóÅ‚ wyższe wymagania. Dotychczas dobry uczeÅ„ ma trudnoÅ›ci w uklasowaniu siÄ™ nawet na poziomie dostatecznym, zniechÄ™ca siÄ™, rezygnuje z wysiÅ‚ku, wielu uczniów zasadniczych szkóÅ‚ zawodowych nie trafia do takich, które odpowiadajÄ… ich zainteresowaniom i zdolnoÅ›ciom. Ponadto rozpoczÄ™cie nauki w szkole Å›redniej to wyjazd z domu, wejÅ›cie w nowe Å›rodowisko rówieÅ›nicze, ale także spoÅ‚eczne np. miasta. Brak kolegów powoduje osamotnienie. PrzyjÅ›cie do Å›rodowiska o innym stylu życia, ubrania stanowi dodatkowÄ… trudność w adaptacji. Przedstawione trudnoÅ›ci przypadajÄ… w okresie rozwojowym szczególnie trudnym dla ucznia, kiedy to on sam nie bardzo wie, co z nim jest. StÄ…d wynika, że podobnie jak każdy czÅ‚owiek, tak i każdy uczeÅ„ jest kimÅ› innym, i o innych możliwoÅ›ciach. JeÅ›li ma niepowodzenia szkolne to warto, po zebraniu o nim danych, zadać sobie pytanie, co może u niego zawodzić?

3. Wpływ zaburzonej analizy i syntezy wzrokowej na powstawanie trudności w nauce.

Badania Haliny Spionek wykazaÅ‚y, że wiÄ™kszość uczniów z niepowodzeniami szkolnymi to uczniowie o rozwoju nieharmonijnym, a nie globalnie opó¼nionym. Stwierdzono, że wÅ›ród dzieci o poważnych trudnoÅ›ciach w nauce wiÄ™kszość stanowiÄ… te, których iloraz inteligencji wskazuje na prawidÅ‚owy rozwój umysÅ‚owy. MajÄ… one jednak różnorodne wybiórcze opó¼nienia rozwoju psychicznego i ruchowego. Wszystkie te odchylenia autorka nazywa "zaburzeniami rytmu rozwoju" [5]. WÅ›ród dzieci z przeciÄ™tnym ilorazem inteligencji, wybiórczo opó¼nionych, autorka wyodrÄ™bnia szereg różnych typów. SÄ… to dzieci o opó¼nionym rozwoju ruchowym lub emocjonalnym, a także dzieci o nie wyrównanym poziomie procesów poznawczych. Zakresy i stopnie tych opó¼nieÅ„ mogÄ… być różne. Dzieci takie mogÄ… wykazywać np. maÅ‚Ä… precyzjÄ™ ruchów, zaburzenia w zakresie analizy i syntezy wzrokowej bÄ…d¼ wycinkowe zaburzenia w zakresie analizy i syntezy sÅ‚uchowej. Ponieważ opó¼nienia te dotyczÄ… wÄ…skiego zakresu i odnoszÄ… siÄ™ do funkcji elementarnych, autorka nazwaÅ‚a je "fragmentarycznymi deficytami rozwoju". SÄ… one przyczynÄ… specyficznych trudnoÅ›ci w nauce czytania i pisania okreÅ›lonych jako dysleksja i dysgrafia.

Procesy analizy i syntezy w obrÄ™bie oÅ›rodkowej części analizatora wzrokowego podlegajÄ… bardzo istotnym przeksztaÅ‚ceniom z wiekiem dziecka. H. Spionek podkreÅ›la, że sprawność tÄ™ należy zawsze odnosić do Å›ciÅ›le okreÅ›lonego wieku dziecka. Zaburzenia percepcji wzrokowej zaczynajÄ… siÄ™ ujawniać szczególnie w momencie rozpoczÄ™cia nauki w szkole. Badania Haliny Spionek wykazaÅ‚y, iż dzieci z fragmentarycznymi deficytami funkcji wzrokowych rozumiejÄ… znaczenie liter i cyfr jako symboli, lecz nie potrafiÄ… posÅ‚ugiwać siÄ™ nimi jako znakami graficznymi. Różnicowanie liter zbliżonych do siebie ksztaÅ‚tem sprawia im trudność. Autorka stwierdza, iż szczególnie ważna dla nauki szkolnej, gÅ‚ównie zaÅ› dla nauki pisania i czytania, jest kierunkowość percepcji wzrokowej. Dzieci z poważnymi zaburzeniami kierunkowymi mylÄ… litery: p-g, d-b, m-u, g-b, p-b. Dzieci z caÅ‚oÅ›ciowo obniżonym poziomem wzrokowego spostrzegania majÄ… duże trudnoÅ›ci z rozróżnianiem wszelkich ksztaÅ‚tów.

Z. SÄ™kowska badajÄ…c inteligencjÄ™ dzieci z trudnoÅ›ciami w nauce czytania i pisania testem Wechslera stwierdza niskie wyniki w podtestach \"PodobieÅ„stwa\", \"UkÅ‚adanki\", co wskazuje na \"maÅ‚Ä… zdolność klasyfikowania, porównywania, ujmowania podobieÅ„stw i różnic oraz maÅ‚Ä… zdolność organizacji wzrokowo - przestrzennej.

4. Opó¼nienie rozwoju funkcji sÅ‚uchowych jako przyczyna trudnoÅ›ci w nauce czytania i pisania.

Halina Spionek stwierdziÅ‚a zaburzenia analizatora sÅ‚uchowego u 91% uczniów, którzy majÄ… trudnoÅ›ci w nauce czytania i pisania, analizatora wzrokowego u 70 %, a zaburzenia motoryki u 68 %. Podczas badaÅ„ klinicznych stwierdzono, że uszkodzenie części skroniowej, stanowiÄ…cej tzw. drugorzÄ™dowe pole jÄ…dra analizatora sÅ‚uchowego, nie wpÅ‚ywa na obniżenie ostroÅ›ci sÅ‚uchu, wywoÅ‚uje natomiast trudnoÅ›ci w różnicowaniu poszczególnych fonemów, pociÄ…gajÄ…c za sobÄ… również poważne zaburzenia w czytaniu i pisaniu. [6] Dziecko czytajÄ…c musi najpierw przeÅ‚ożyć poszczególne znaki graficzne na odpowiadajÄ…ce im d¼wiÄ™ki mowy, a nastÄ™pnie zÅ‚Ä…czyć je w d¼wiÄ™kowÄ… caÅ‚ość, odpowiadajÄ…cÄ… danemu sÅ‚owu. Natomiast podczas pisania z sÅ‚uchu dziecko wykonuje te same czynnoÅ›ci w odwrotnym porzÄ…dku: najpierw z dyktowanego sÅ‚owa wyodrÄ™bnia poszczególne d¼wiÄ™ki, pó¼niej każdemu z tych d¼wiÄ™ków przyporzÄ…dkowuje dany znak graficzny.

Te wÅ‚aÅ›nie procesy sprawiajÄ… najwiÄ™ksze trudnoÅ›ci dzieciom z obniżonym poziomem funkcji sÅ‚uchowych. W dyktandach tych dzieci znajdujÄ… siÄ™ bÅ‚Ä™dy zamiany gÅ‚osek d¼wiÄ™cznych na bezd¼wiÄ™czne, bÅ‚Ä™dy zmiÄ™kczenia, mylenie gÅ‚osek nosowych. Przy dużych zaburzeniach sÅ‚uchowych uczniowie upraszczajÄ… i znieksztaÅ‚cajÄ… pisowniÄ™. Jeżeli przy tym zaburzona jest mowa, popeÅ‚niajÄ… te same bÅ‚Ä™dy w pisaniu. Dzieci te z trudem uczÄ… siÄ™ jÄ™zyków obcych. W naszym jÄ™zyku poszczególnym znakom graficznym odpowiadajÄ… fonemy, czyli poszczególne d¼wiÄ™ki. Ważnym czynnikiem, warunkujÄ…cym prawidÅ‚owe opanowanie techniki czytania i pisania, jest prawidÅ‚owy rozwój sÅ‚uchu fonematycznego u dzieci. Proces różnicowania d¼wiÄ™ków, ich analizowanie i syntetyzowanie dokonuje siÄ™ na poziomie kory mózgowej. Jeżeli sÅ‚uchowe okolice kory mózgowej sÄ… uszkodzone lub funkcjonalnie mniej sprawne, odbieranie, analiza i synteza d¼wiÄ™ków przebiegajÄ… nieprawidÅ‚owo.



Zmieniony ( 26.09.2007. )
 
nastêpny artyku³ »