Start arrow Pedagog szkolny arrow Dla rodziców arrow Wpływ zaburzeń rozwojowych na powodzenia szkolne.
Wpływ zaburzeń rozwojowych na powodzenia szkolne. PDF Drukuj Email
Wpisa³: Admin   
26.09.2007.
Spis tre¶ci
Wpływ zaburzeń rozwojowych na powodzenia szkolne.
Strona 2
Strona 3

 

 

Wpływ zaburzeń rozwojowych na powodzenia szkolne.

Opracowano na podstawie książki Pani Zofii Sękowskiej

„Pedagogika specjalna - Zarys\" PWN - Warszawa 1985 r.

1. Problem niepowodzeń szkolnych.

Uczenie siÄ™ jest procesem zdobywania wiedzy, a zarazem ksztaÅ‚towaniem osobowoÅ›ci czÅ‚owieka. Jest to jeden z bardziej skomplikowanych rodzajów ludzkiej dziaÅ‚alnoÅ›ci. Skomplikowane sÄ… także czynniki decydujÄ…ce o sukcesach lub niepowodzeniach szkolnych.

Problem niepowodzeÅ„ szkolnych staÅ‚ siÄ™ u nas w ostatnich latach przedmiotem rozważaÅ„ licznej grupy autorów. UkazaÅ‚o siÄ™ dużo prac poÅ›wiÄ™conych przyczynom niepowodzeÅ„ uczniów w nauce oraz Å›rodkom walki z tym niepożądanym zjawiskiem.

Konsekwencje niepowodzeń szkolnych to nie tylko straty materialne spowodowane drugorocznością, ale także konsekwencje niekorzystnie kształtujących się postaw młodzieży i jej osobowości.

Jan Konopnicki [1] pisze, iż "pojÄ™cie niepowodzenie szkolne można zdefiniować najogólniej jako stan, w jakim znalazÅ‚o siÄ™ dziecko na skutek nie speÅ‚niania wymagaÅ„ szkolnych". Autor jest zdania, że niepowodzenie to nagÅ‚e przejÅ›cie od zadawalajÄ…cego stanu w wiadomoÅ›ciach do ich braku. "Niepowodzenie to proces trwajÄ…cy dÅ‚użej lub krócej, w toku którego obserwuje siÄ™ naturalny wzrost braków w wiadomoÅ›ciach oraz zmiany w zachowaniu siÄ™ dziecka, czyli symptomy psychologiczne."

Jan Konopnicki wysuwa tezÄ™, wedÅ‚ug której niepowodzenie w nauce szkolnej jest jednÄ… z przyczyn zaburzeÅ„ w zachowaniu.

WedÅ‚ug Cz. Kupisiewicza [2] niepowodzenia szkolne to rozbieżność miÄ™dzy wiadomoÅ›ciami, umiejÄ™tnoÅ›ciami i nawykami faktycznie opanowanymi przez uczniów a zaÅ‚ożeniami programowymi w zakresie poszczególnych przedmiotów.

M Tyszkowa [3] dokonuje analizy psychologicznej czynników determinujÄ…cych jakość pracy szkolnej dziecka i jej wyniki. DokÅ‚adnie analizuje przyczyny niepowodzeÅ„ szkolnych dzieci, gdyż wedÅ‚ug niej pozwalajÄ… one dokÅ‚adniej zrozumieć mechanizm dziaÅ‚ania i znaczenia różnych czynników dla ksztaÅ‚towania powodzenia szkolnego uczniów. Autorka stwierdza, że powodzenie lub niepowodzenie w nauce staje siÄ™ istotnym czynnikiem psychicznego rozwoju dziecka.

Ze względu na wagę zagadnienia przyczyny niepowodzeń szkolnych dzieci są od wielu lat przedmiotem badań naukowych. W dotychczasowych badaniach nad niepowodzeniami szkolnymi zwraca się uwagę na trzy grupy przyczyn tego zjawiska:

  • Przyczyny tkwiÄ…ce w treÅ›ci i organizacji procesu nauczania, czyli przyczyny dydaktyczne;
  • Przyczyny spoÅ‚eczne, tkwiÄ…ce w Å›rodowisku ucznia;
  • Przyczyny tkwiÄ…ce w samym uczniu, tj. jego wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci fizyczne i psychiczne.

WiÄ™kszość badaczy niepowodzeÅ„ szkolnych wskazuje, że zjawisko to ma zÅ‚ożony charakter. Nie pojawia siÄ™ ono nagle, ale rozwija siÄ™ od form Å‚agodniejszych do bardziej zaawansowanych. GÅ‚ówne symptomy, jakie można zaobserwować, to braki w wiadomoÅ›ciach oraz niekorzystne zmiany w zachowaniu siÄ™ dziecka.

W procesie pogÅ‚Ä™biajÄ…cego siÄ™ niepowodzenia można wyróżnić pewne fazy. Jan Konopnicki wyodrÄ™bnia nastÄ™pujÄ…ce fazy:

  • braki w wiadomoÅ›ciach i negatywne formy ustosunkowania siÄ™ ucznia do szkoÅ‚y;
  • zaawansowane braki w wiadomoÅ›ciach ucznia;
  • sporadyczne oceny niedostateczne;
  • brak promocji, drugoroczność.

Aby zlikwidować niepowodzenia szkolne, konieczna jest dokÅ‚adna znajomość ich przyczyn. Z przeglÄ…du dotychczasowych badaÅ„ nad niepowodzeniami szkolnymi wynika, iż przyczyny ich sÄ… bardzo różnorodne. Uważa siÄ™, że jednÄ… z podstawowych przyczyn opó¼nienia w nauce szkolnej sÄ… przyczyny spoÅ‚eczne, tkwiÄ…ce w Å›rodowisku dziecka.

Dziecko wzrasta i rozwija siÄ™ w rodzinie. Åšrodowisko rodzinne jest podstawowym Å›rodowiskiem wychowawczym dziecka i wpÅ‚ywa na jego powodzenia lub niepowodzenia szkolne poprzez stwarzanie mu lepszych lub gorszych warunków do nauki.

Dom ksztaÅ‚tuje cechy psychiczne dziecka, jego postawy, dążenia i zdolnoÅ›ci. Gdy w Å›rodowisku dziecka brak jest bod¼ców intelektualnych, gdy rodzice nie przejawiajÄ… żadnych zainteresowaÅ„ kulturalnych, a nawet tÅ‚umiÄ… jego zainteresowania poznawcze, lekceważą jego naukÄ™ i obowiÄ…zek uczÄ™szczania do szkoÅ‚y traktujÄ… jako narzuconÄ… konieczność, dziecku brak bod¼ców niezbÄ™dnych do rozwoju umysÅ‚owego. Brak wtedy dziecku wzorów i zachÄ™ty do nauki. JeÅ›li ponadto w rodzinie panuje atmosfera niepokoju uczuciowego, dziecko nie ma warunków do pomyÅ›lnego wykonywania swojej pracy szkolnej.

Rozbita rodzina, brak wpÅ‚ywu wychowawczego i negatywny wpÅ‚yw - to podstawowe czynniki zaburzajÄ…ce życie uczuciowe dziecka i utrudniajÄ…ce mu powodzenie w nauce szkolnej. Dzieci żyjÄ…ce w ustawicznej niepewnoÅ›ci i braku poczucia bezpieczeÅ„stwa nie koncentrujÄ… swojej uwagi na pracy szkolnej, co prowadzi do braku sukcesów.

J. Konopnicki uważa, że dominującą przyczyną niepowodzeń szkolnych jest brak dostatecznej opieki nad dzieckiem w rodzinie. Liczne badania wykazały, a także z obserwacji wynika, iż wiele dzieci z niepowodzeniami szkolnymi i zaburzeniami w zachowaniu pochodzi z niekorzystnych środowisk rodzinnych. Wielu nieletnich podsądnych rekrutuje się ze środowisk rodzinnych małowartościowych pod względem wychowawczym.

Badacze niepowodzeÅ„ szkolnych proponujÄ… różne Å›rodki zaradcze. Jednym z nich jest należyta wspóÅ‚praca szkoÅ‚y z domem. Pomaga ona nauczycielowi w pracy i czÄ™sto w porÄ™ może zapobiec niepowodzeniom szkolnym.

Dydaktyczne przyczyny niepowodzeÅ„ uczniów w nauce nazywane sÄ… przyczynami szkolnymi. Wielu pedagogów i psychologów uważa, że praca dydaktyczno - wychowawcza jest czynnikiem decydujÄ…cym o losach szkolnych uczniów.

J. Konopnicki przyczyny niepowodzeÅ„ szkolnych dzieli na dwa rodzaje: organizacyjne i dydaktyczne. Pierwsze tkwiÄ… w samej organizacji szkoÅ‚y i jej programach, drugie w niewÅ‚aÅ›ciwej organizacji pracy. Na postÄ™py uczniów w nauce decydujÄ…cy wpÅ‚yw majÄ… formy, metody i Å›rodki nauczania, treść, a także warunki, w jakich przebiega praca dydaktyczno - wychowawcza. Znaczny wpÅ‚yw na postÄ™py w nauce dziecka wywiera sam nauczyciel, jego osobowość, poziom umysÅ‚owy i moralny, stosowane przez niego metody wychowania i nauczania oraz organizacja pracy dydaktyczno - wychowawczej.

Badania Cz. Kupisiewicza wykazaÅ‚y, że niepowodzenia szkolne uczniów powodowane sÄ… czÄ™sto zbyt szybkim tempem pracy na lekcjach, niewystarczajÄ…cym wyjaÅ›nieniem i utrwaleniem materiaÅ‚u nauczania, brakiem podrÄ™czników i pomocy naukowych. Badacze zjawiska niepowodzeÅ„ szkolnych stwierdzajÄ…, że pedagogiczne przyczyny niepowodzeÅ„ szkolnych wystÄ™pujÄ… zwykle obok innych przyczyn i warunkujÄ… siÄ™ wzajemnie. SzkoÅ‚a ma doniosÅ‚y wpÅ‚yw na uzyskiwane przez dzieci wyniki w nauce. Dlatego aktualne i niezbÄ™dne sÄ… badania nad dydaktycznymi przyczynami sÅ‚abych postÄ™pów uczniów w nauce.

Do przyczyn niepowodzeÅ„ szkolnych tkwiÄ…cych w samym uczniu należą przyczyny biopsychiczne. Liczni badacze na czoÅ‚o zaburzeÅ„ rozwoju dziecka, wpÅ‚ywajÄ…cych niekorzystnie na jego wyniki w nauce, wysuwajÄ… obniżenie poziomu inteligencji. WedÅ‚ug Sterna inteligencja to ogólna i wrodzona zdolność umysÅ‚u ludzkiego przystosowania siÄ™ do wzglÄ™dnie nowych zadaÅ„ życiowych. Do badania inteligencji używa siÄ™ specjalnych metod testowych. Liczne badania wykazaÅ‚y, że poziom sprawnoÅ›ci umysÅ‚owej ucznia, uksztaÅ‚towany w jego Å›rodowisku spoÅ‚ecznym na podÅ‚ożu wrodzonych wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci ukÅ‚adu nerwowego, ma decydujÄ…cy wpÅ‚yw na przebieg i wyniki procesu uczenia siÄ™.

Poszczególni autorzy przyjmujÄ… różne wska¼niki jako granicÄ™, poniżej której dobre postÄ™py szkolne ucznia stajÄ… siÄ™ niemożliwe. R. Zazzo jako granicÄ™, powyżej której dziecko może siÄ™ jeszcze uczyć ze swoimi rówieÅ›nikami, przyjmuje iloraz inteligencji równy 80. Natomiast niektórzy badacze amerykaÅ„scy i zachodnioeuropejscy uważajÄ…, iż granicÄ… tÄ… jest iloraz równy 75, pod warunkiem udzielenia dziecku dodatkowej pomocy oraz przy odpowiedniej postawie i przygotowaniu personelu nauczajÄ…cego.

Z badaÅ„ J. Konopnickiego wynika, że 50 % dzieci opó¼nionych w nauce w naszych szkoÅ‚ach stanowiÄ… uczniowie z ilorazem inteligencji poniżej normy. M. Tyszkowa pisze: "Wiemy, że dla osiÄ…gniÄ™cia powodzenia w nauce konieczny jest pewien minimalny poziom inteligencji, poniżej którego trudno uzyskać pozytywne rezultaty pracy szkolnej. Poziom ten wyraża siÄ™ ilorazem inteligencji 68-85". Obniżenie ogólnej inteligencji okreÅ›lone jest jako oligofrenia, upoÅ›ledzenie umysÅ‚owe, niedorozwój umysÅ‚owy, opó¼nienie umysÅ‚owe.



Zmieniony ( 26.09.2007. )
 
nastêpny artyku³ »