Czy można się uczyć na biwaku? |
Wpisa³: Admin | ||
28.05.2014. | ||
Grupa projektowa "Co siÄ™ dzieje gdy...?" wraz z opiekunem p. HannÄ… BroniszewskÄ… i p. DorotÄ… BrudÅ‚o, pojechaÅ‚a niedawno na biwak. Co siÄ™ tam dziaÅ‚o możecie przeczytać w relacji z tego wyjazdu: Co siÄ™ dzieje, gdy...grupa projektowa na wyprawÄ™ wyrusza? We wtorek, 20 maja, po lekcjach, zebraliÅ›my siÄ™ przed szkoÅ‚Ä…, by wyruszyć rowerami w poszukiwania alternatywnych źródeÅ‚ energii. Po przejechaniu 6 km dotarliÅ›my do miejscowoÅ›ci Stara Tuchorza. Tam zatrzymaliÅ›my siÄ™ w domu paÅ„stwa Janczewskich. Na terenie ich ogrodu stoi wiatrak wytwarzajÄ…cy energiÄ™ elektrycznÄ…. OkazaÅ‚o siÄ™, że pan Mariusz jest pasjonatem zdobywania energii z otoczenia. Na dachu ich zabudowaÅ„ gospodarczych gospodarz umieÅ›ciÅ‚ caÅ‚y zestaw baterii sÅ‚onecznych, nazywanych fotowoltaicznymi. Nadmiar zdobytej energii gromadzi w akumulatorach. Pan Janczewski powiedziaÅ‚ nam, że w ten sposób zdobyta energia zaspokaja jego potrzeby w 80%. NastÄ™pnym punktem naszej rowerowej wycieczki byÅ‚a rozmowa z panem Maciejem BrudÅ‚o, prezesem ZakÅ‚adu Eksploatacji UsÅ‚ug Komunalnych, który przybliżyÅ‚ nam źródÅ‚a energii odnawialnej, czyli sÅ‚oÅ„ce, wiatr, wodÄ™ oraz źródÅ‚a geotermalne. OpowiedziaÅ‚ nam również o różnych typach elektrowni, wspominajÄ…c, że w Polsce brak elektrowni jÄ…drowej. Po tym bardzo ciekawym mini wykÅ‚adzie udaliÅ›my siÄ™ do kolejnego zwolennika ochrony Å›rodowiska. Pan Marek BrudÅ‚o pokazaÅ‚ nam kolektory sÅ‚oneczne umieszczone na dachu, które ogrzewajÄ… wodÄ™ w jego gospodarstwie domowym. MieliÅ›my też okazjÄ™ zanurzyć dÅ‚onie w tej wodzie, która okazaÅ‚a siÄ™ bardzo gorÄ…ca. Po serii ciekawych rozmów postanowiliÅ›my udać siÄ™ w dalszÄ… wÄ™drówkÄ™. Do miejsca noclegowego mieliÅ›my jeszcze 8 km. Po przybyciu do Borui i rozpakowaniu siÄ™, wybraliÅ›my siÄ™ rowerami nad Jezioro Kuźnickie. Chwile spÄ™dzone nad tym piÄ™knym akwenem uÅ›wiadomiÅ‚y nam jeszcze bardziej potrzebÄ™ ochrony Å›rodowiska, w którym żyjemy. Ten dzieÅ„ zakoÅ„czyliÅ›my wspólnym ogniskiem z kieÅ‚baskami. Po noclegu w bardzo surowych warunkach nastaÅ‚ piÄ™kny ranek. Jeszcze przed Å›niadaniem zbudowaliÅ›my w grupach dwa proste bojlery sÅ‚oneczne oraz piekarnik sÅ‚oneczny. WystawiliÅ›my je na sÅ‚oÅ„ce i dokonywaliÅ›my co godzinÄ™ pomiarów temperatury wody. Bardzo widoczny byÅ‚ efekt, czyli pokazanie natury i potencjaÅ‚u, jakie niosÄ… ze sobÄ… technologie energii odnawialnej, które analizowaliÅ›my dnia poprzedniego. Zbudowanie dwóch różnych bojlerów pozwoliÅ‚o wyciÄ…gnąć wnioski dotyczÄ…ce zmian temperatury i porównanie tych eksperymentów z bardziej zÅ‚ożonymi urzÄ…dzeniami wykorzystujÄ…cymi energiÄ™ sÅ‚onecznÄ…. Na „deser” pani BrudÅ‚o pokazaÅ‚a nam zabawki, w których ruchome elementy poruszane sÄ… za pomocÄ… energii sÅ‚onecznej. OkoÅ‚o poÅ‚udnia wyruszyliÅ›my w drogÄ™ powrotnÄ…. 14 km przejechaliÅ›my w miÅ‚ej atmosferze. Zadowoleni i zmÄ™czeni zjedliÅ›my w szkole obiad i rozjechaliÅ›my siÄ™ do domów. Grupa projektowa „Co siÄ™ dzieje, gdy...?” |
« poprzedni artyku³ | nastêpny artyku³ » |
---|